Raittius.net
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
Syyskuu 07, 2010, 18:05:31

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
4686 viestiä 723 aihetta kirjoittanut 2374 jäsentä
Uusin jäsen: phillipja
* Etusivu Ohjeet Haku Gallery Kirjaudu Rekisteröidy
+  Raittius.net
|-+  Minä, päihderiippuvainen
| |-+  Elämä raittiina (Valvojat: Isäntä, welmu)
| | |-+  KUN LÄHEINEN "RETKAHTAA"
« edellinen seuraava »
Bookmark and Share  Sivuja: 1 [2] Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: KUN LÄHEINEN "RETKAHTAA"  (Luettu 1025 kertaa)
Agneta
Jäsen

Pyhäniemi IV

Profiili
Vs: KUN LÄHEINEN "RETKAHTAA"
« Vastaus #15 : Huhtikuu 12, 2010, 08:56:53 »

AA:ta moni pitää hengellisenä, jopa uskonnollisena ohjelmana.
Itse koin sen aikoinaan henkisenä, eli oman henkisen minän kasvattajana.
Sen avullahan pystytään käsittelemään sellaisia asioita, mitä muuten ei käsitellä. Uskon, että ohjelman tarkoitus onkin kasvattaa ihmistä...ihmisenä.
Koska juovana aikana on jäänyt asioita ja kehitystä kesken, niin siihen se on oiva ratkaisu.
Usko voi vahvistua entisestään jos sitä on tai saada syvällisempää merkistystä tai sitten uskon asioita voi alkaa pohtia ja oman kypsymisen myötä pääsee sitten seurakunnan yhteyteen.
Usko yksistään ei mielestäni paranna vaan täytyy myöskin uskovaisenakin hakea tai pyrkiä sisäiseen paranimiseen, ettei usko tai paraneminen jää pintaliitoiseksi, hyvänolon tunteeksi.

Samoista asioista on kyse läheisillä. He siis tarvitsevat aivan samoja asioita toipumiseen kuin juoppokin, ovat sitten yhdessä tai erillään.
On jopa säälittävää kuunnella läheistä, joka ei ole saanut mitään apua itselleen. Hän muistelee ja elää menneessä. Syyttää juovaa kaikista vastoinkäymisistä, eikä huomaa omaa itseään. Pitää itseään jopa pyhimyksenä, joka on uhrannut elämänsä juovan ihmisen takia. Hänen ainut toivonsa on, että juova läheinen alkaisi juoda, saa sitten sanoa, että kyllähän tuon arvasi. Samalla läheinen saa taas elää hänelle tuttua ja turvallista elämäänsä, eikä tarvitse muuttaa itseään.

Joskus tuntuu siltä, että jokaiselle ihmiselle olisi hyvä jokin ns. henkisen kehityksen ja kasvamisen ohjelma. Kaikki ns. normaalitkaan ihmiset eivät kasva aikuisiksi? Asiat riippuvat niin monesta eri seikasta, minkälaiset vanhemmat, minkälaiset olosuhteet, minkälaiset ihmissuhteet, työ, vapaa-aika,  jne.. kaikki vaikuttaa kaikkeen. On asioita, joita ei voi valita ja taas asioita joita valitaan puutteellisin mielin. Melko vähän yleensä tehdään oikeanlaisia valintoja ..aina. Se myöskin merkitsee, mitä opin matkan varrella, mitä opin virheellisistä valinnoista tai mihin suuntaan itse kehitän itseäni tai kehitänkö lainaan. Voin jäädä katkeruuteen ja märehtiä siinä tilassa mennyttä elämääni ja nykyinen jää elämättä. Tai voin vain ottaa opiksi virheistä ja jatkaa eteenpäin...itse jokainen tekee omat valinnat, mikä on hyvä. Itse en ainakaan hyväksyisi muiden minulle tekemiä valintoja voin tietenkin kysyä mielipiteitä ja kokemuksia muilta.

Juovana aikanahan on tyypillistä, että muut päättävät minun puolestani, minulta ei kysytä mitään, minulle ei yleensäkkään puhuta perheeseen liittyvistä asioista, olen ulkopuolinen riesa ja ongelma perheessä. Minulla ei ole mitään arvoa saati sananvaltaa. Tämä asenne tuppaa jatkua lapsilla ja heidän lapsilleen jos siihen ei saada muutosta. Muutosta on siis saatava, juo läheinen tai sitten ei, asuvat he erillään tai yhdessä. Jokaisen oman elämän ja kehityksen kannalta pitäisi saada apua, että kierre saadaan poikki ja jokainen perheenjäsen voisi elää mielekästä, täyttä elämää.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2010, 09:53:10 kirjoittanut Agneta » tallennettu
ihminen
Jäsen

Toisinajattelija... Toipunut läheinen

Profiili
« Vastaus #16 : Huhtikuu 12, 2010, 10:47:59 »

Näinpä on näreet, Agneta.

Toipuminen on koko elämän mittainen juttu. Toipuminen mistä? Tällaisella foorumilla on taipumus käsitellä elämää katselemalla sitä pienestä raosta. Toipuminen yhdestä ainoasta ilmiöstä eli päihdeongelmasta on vain osa ihmiselämän koko problematiikasta. Sen vuoksi kovinkin usein voi käydä niin, että AA-lainen tai Al Anonilainen tapa lähestyä ongelmaa on liian suppea. Minun silmissäni ja korvissani nämä A-tavat näyttävät ja kuulostavat - vaikkakaan eivät tokikaan ala-arvoisilta - niin riittämättömiltä niihin tarpeisiin, joita minulla ja läheisilläni olisi saattanut olla...

Yksi huono juttu läheisenä minun silmissäni on se, että vaikka tunnustaudunkin tällä foorumilla "läheiseksi", niin en koe minun identiteettini olevan "päihdeläheinen" kuin aivan häviävän pieneltä osalta, mikä ei ole ollenkaan olennaista minussa ja jonka vaikutus tämän hetken elämääni on aivan häviävän pieni.

Ymmärtääköhän tätä sanomistani kukaan?

Tarkoitan sitä, että siinä missä päihderiippuvaisen identiteetti on 100 % päihderiippuvainen koko lopun ikäänsä, niin miksi minun pitäisi yhtä totaalisesti leimautua "hänen ongelmansa" takia siihen samaan paskaan, joka on hänen ongelmansa, ei minun?

V.A.T. aloitti tämän ketjun valittamalla läheisen retkahtamista. Mitenkähän on? Olisiko aihetta ajatella asiaa laajemmin?

Miksi sitten tällä foorumilla roikun? Hyvä kysymys. Mielenkiinnosta kai.

Roll Eyes

tallennettu
Agneta
Jäsen

Pyhäniemi IV

Profiili
« Vastaus #17 : Huhtikuu 12, 2010, 12:44:09 »

Vuosien myötä päihderiipuvainen identiteetti muuttuu myöskin juoko tai raitistuu. Jos jatkaa juomista niin identiteetti muuttuu yhä huonompaan ja taas raitistumisen myötä parempaan.
Näinhän käy kaikilla ihmisillä. Luonne ja elämä muuttuu koko ajan.
Se miten pystyy hallitsemaan muutoksia tai miten kyvykkäitä ollaan arvioimaan eri vaihtoehtoja, vaikuttaa siihen minkälaisia päätöksiä teemme. Mitä kypsymättömämpiä olemme henkisesti niin sitä todennäköisemmin myös päätökset eivät ole kovin hyviä.

Itsekin olen "tavallaan" päihdeläheinen, aikuisten lasten alkoholismin kautta. Vaikka eletään eri taloudessa. Pieni huoli käy aina mielessä, mutta muuten en kovinkaan puutu heidän elämäänsä.
tallennettu
ihminen
Jäsen

Toisinajattelija... Toipunut läheinen

Profiili
« Vastaus #18 : Huhtikuu 12, 2010, 21:48:11 »

Elämä on vaikea, ei vaan VAATIVA taiteenlaji!

Ystävyydellä: Ihminen

Cheesy
tallennettu
V.A.T
Uskonpuhdistaja
Jäsen

Yhtenäisyys, Palvelu, Toipuminen

Profiili
« Vastaus #19 : Huhtikuu 20, 2010, 12:26:40 »

V.A.T. aloitti tämän ketjun valittamalla läheisen retkahtamista. Mitenkähän on? Olisiko aihetta ajatella asiaa laajemmin?

Miksi sitten tällä foorumilla roikun? Hyvä kysymys. Mielenkiinnosta kai.

Roll Eyes

Niinpä, koko perheen elämänlaadusta on kysymys!

Yleensä alkoholisti tekee työtä toipuakseen ja toipuukin aika nopeasti.
Hän myös ylläpitää hengellistä kuntoaan käymällä ryhmissä, lukemalla kirjallisuutta, jne...

Läheiset unohtavat hoitaa itseään liian usein ja näin he jäävät elämään menneisyyteen. Tällainen on sairasta.
Lisäksi vielä vuosien jälkeenkin hengellinenkunto petää, mikäli ei hoida itseään. Se tarkoitaan elämänlaadun huonontumista, ei vaan itsellään, vaan koko perheellä.
Kyseessä on koko perheen sairaus!
tallennettu
Sivuja: 1 [2] Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Raittius.net | Powered by SMF 1.0.8.
© 2001-2005, Lewis Media. All Rights Reserved.
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!